lördag 17 januari 2009

Vagnens år


Ända sedan jag började arbeta med tarotkort har jag varit intresserad av numerlogi. Jag gick en del tarotkurser för Marie Louise Cronstedt som tolkade korten ur en jungiansk synvinkel samt kopplade siffror och talvärden till korten. Det var ett enkelt sätt att lära sig en grund om vad varje kort stod för. Därefter tar intuitionen vid.
Vi fick räkna ut våra "livstal och våra "promenadtal".
Livstalet baseras på dina födelsetal, i mitt fall 1+9+6+4+0+4+2+8=3+4=7. Mitt livstal är 7 som i stora arkanan motsvaras av vagnen ( som även hänger ihop med alkemisten (14) och världen eller "sofia den visa "(21)). Kortet handlar om den hela människan med sina motsatser som söker efter helhet och kunskap om sitt psykes centrum. Marie-Louise brukade prata om att ta "hissen ner i stt undermedvetna".

Sjuan är en sökare och mycket föll på plats när jag började läsa om detta. I en tarotbok hittade jag små ordspråk till de flesta korten i stora arkanan och sjuans passade mig mycket väl:
Obstacles are steppingstones
(ung. motgångar är trampstenar (som leder dig framåt)).

Sjuan bestämmer över sitt eget öde i stor utsträckning och en dikt i en annan Tarotbok beskriver detta;

I am the master of my fate;
I am the captain of my soul.
( Ernest Henley)


I promenadtalet byts födelseåret ut mot årets tal; 2+0+0+9+0+4+2+8=2+5=7. Jag går alltså i mitt livstal i år vilket betyder att sjuan egenskaper förstärks. Förra året var mitt promenadtal en sexa, de älskande och nästa år är det åttan, styrkan.

Siffror kan vara viktiga i andra sammanahng och när jag fick välja telefonnummer såg jag till att siffervärdet blev .... just det- sju!
Är siffror viktiga för er och var är ni i år ?
Publicerat när siffervärdet är 5 - jag utmanar min invanda trygghet.





6 kommentarer:

  1. Tror mycket på siffrans betydelse. Allt består ju egentligen av matematiska formler och lagar. Så nog ligger det ett fantastiskt djup bakom siffran och kombinationerna man kan göra.

    Mitt Livstal är 3 - Kejsarinnan. Men däremot har jag en fråga. Mitt årskort kan bli både 1 och 10. Om man ska följa stora arkanans livscykel så är det ju 10. Men om man ska sträva efter att dra ner siffran så mycket det går, blir det 1. Hur tänker ni?

    SvaraRadera
  2. Varför välja när du kan göra både ock? Jag försöker göra talet så enkelt numerisk som möjligt så jag skulle välja 1, magikern som årets grundtal. Men magikern kan bli en pain in the ass med sina egokrafter, jag är centrum i universum, solen och fröets kraft, alltings början. För att mildra detta eller grunda magikerns kraft skulle jag stå stadigt i lyckohjulets nav; där du lever din egen verklighet, vet äntligen vem du är, allting omkring dig är en projektion av det du har inom dig, DU är din egen Mandala. WOw- det låter underbart!!!

    SvaraRadera
  3. Tack, Willenda! Klart jag kan välja båda, vilket blir riktigt spännande.

    SvaraRadera
  4. Jag har tittat på numerologi till och från Den som är holistisk i sitt synsätt kan knappast välja bort en sådan sak. Mest bekväm känner jag mig med numerologin utifrån Sagans värld. Tre önskningar och tre systrar, tolv svanjungfrur etc
    För 10-12 år sedan räknade jag ganska så mkt; bl a mitt Födelse tal som är 1972+2+26=11=2 som motsvarar Översteprästinnan. Först blev jag lite lack och tyckte att det var djävligt flummigt och "kvinnligt". Nu älskar jag det. Det förklarar också en hel del. :)
    mina utmaningar är att lyssna på min djupaste intuition och mina vildaste drömmar. Att hitta mina prästinnepolare från förr. Att vara med och återskapa Gudinnereligionen. Våga ta emot och kunna hålla käften.
    Det sista är det svåraste

    väl mött

    SvaraRadera
  5. Tvåan är ett svårt tal eftersom det kan handla om ytterligheternas förening som enklast kan uttryckas i svart eller vitt, rätt eller fel. En tvåmänniska kan uppleva sitt liv som ett ständigt balanserande på en knivsegg. Det handlar mycket om val men framför allt det du var inne på lyssna på sin månröst = intuitionen. Sen hade jag sneglat lite på vad 11 står för i stora arkanan - rättvisans kort (som i vissa tarotkortlekar har bytt plats med styrkan). Rättvisan anser att man måste ha en viss styrka och erfarenet för att kunna Leva /tala sin sanning och ta ansvar för sina handlingar.
    I år skulle du vara en trea - Kejsarinnan - urflummigt !!! Eller kanske hellre sagans tal som du sa själv....

    SvaraRadera
  6. Det är rätt. Jag har ofta upplevt att jag balanserat på en knivsegg (och gör fortfarande): ensam eller social, offentlig eller dold, karriärist, eller självvald loser ... de enda gångerna deet blir helt rätt är när jag helt litar på intuitionen, hur knäppt ngt än verkar. Jag har alltid valt ordningen där 11 är Styrkan. Vilket jag hoppas stämmer, för jag känner stor närhet till detta kort (men Rättvisan berättar också ngt viktigt) . Det uppväger också en del av tvåans svårigheter.
    Prästinna+Kejsarinnan. Jösses. Det måste bli helt galet, eller superkul.

    SvaraRadera